De gemeenteraad van de gemeente Den Haag heeft op 19 september jl. een nieuwe Taxiverordening aangenomen. Deze verordening is op 1 november a.s. ingegaan, maar heeft een overgangsperiode tot 1 mei 2014. Vanaf 1 mei jl. zijn de regels definitief.
Wat wil de gemeente bereiken met de Taxiverordening ?
De gemeente wil de kwaliteit van de dienstverlening in de opstapmarkt (taxivervoer vanaf standplaatsen of reizigers die een taxi aanhouden op straat) verbeteren. Om dit te bereiken heeft zij een verordening opgesteld. De gemeente kreeg de mogelijkheid om eigen regels te stellen voor de opstapmarkt door een wijziging op de Wet Personenvervoer 2000, die per oktober 2011 van kracht is geworden. De gemeente kiest voor invoering van groepsvorming (ook wel TTO: toegelaten taxi organisatie genoemd). De TTO is zelf primair verantwoordelijk voor de kwaliteit van het taxivervoer.
Met de invoering van groepsvorming wil de gemeente de volgende vier doelen bereiken:
- het vergroten van het interne toezicht op de bij de TTO aangesloten chauffeurs
- het verbeteren van de herkenbaarheid van taxi's voor de klant
- het verhogen van de drempel voor het betreden van de markt
- het versterken van de sociale controle tussen chauffeurs
Wat is een TTO ?
Een TTO is een organisatie die bestaat uit tenminste 30 taxichauffeurs en 15 voertuigen. De TTO moet een rechtspersoon zijn (een maatschap of VOF kan dus niet). Het is als TTO niet persé noodzakelijk om een centrale te worden. Als er maar wel door alle chauffeurs wordt samengewerkt. De TTO moet namelijk met elke aangesloten chauffeur een samenwerkingsovereenkomst aangaan. Let op ! Wil een TTO een vergunning krijgen moeten de minimaal 30 taxichauffeurs wel beschikken over het Haags kwaliteitskeurmerk HTx !!
Wat betekent het om een TTO te zijn ?
Als een groep een TTO wordt, betekent dat, dat de gemeente een TTO vergunning afgeeft. Je hebt als groep dus met elkaar één vergunning. Deze vergunning is 5 jaar geldig. Alle bij de TTO aangesloten chauffeurs krijgen een Groengele pas, als zij aan de chauffeursvereisten voldoen. Met deze pas krijgen zij toestemming om binnen het door de gemeente aangewezen gebied te werken. Ook krijgen zij daarmee toegang zodat ze op de standplaatsen kunnen die van een pollerinstallatie zijn voorzien en toegang tot het VCP gebied. Houd je je aan de regels en zie je onderling ook toe op naleving van de regels dan werkt de TTO goed. Maar houden chauffeurs zich niet aan de regels en treedt de TTO zelf daar niet tegenop, dan kan de gemeente de TTO als geheel een maatregel op leggen (in het uiterste geval de TTO vergunning weer intrekken).
Voor welk gebied gelden de TTO regels ?
Als je als chauffeur taxivervoer wilt aanbieden in de stad (via een standplaats of door een reiziger op te pikken op straat die zijn hand opsteekt) moet je aan de nieuwe taxiregels voldoen. De regels gelden voor nagenoeg het gehele gemeentelijk grondgebied, met uitzondering van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg.
Wat zijn de regels om een TTO te worden ?
De precieze regels zijn opgenomen in de Taxiverordening. Een TTO moet beschikken over een postadres en telefoonnummer. Verder moet de TTO beschikken over een normen- en waardenprotocol, een klachtenprotocol, een sanctieprotocol en een controle protocol. De Taxiverordening schrijft voor aan welke minimale eisen deze protocollen moeten voldoen. Ook moet elke taxi die voor de TTO rijdt uitgevoerd zijn met een onderscheidend daklicht, waarin de naam van de TTO aan de voorzijde staat en het unieke voertuignummer op de achterzijde (zodanig dat het op 20 meter afstand leesbaar is) terugkomt. In het daklicht moet verder ook het Haagse taxi logo (de ooievaar) terugkomen (dat mag ook aan de zijkant zijn). Elke TTO chauffeur moet in het bezit zijn van het Haagse keurmerk (HTx) of een vergelijkbaar keurmerk.
Wat zijn de kosten om een TTO te worden ?
Om een TTO vergunning van de gemeente te krijgen moeten leges betaald worden. Per TTO betekent dat € 5390,- en per TTO chauffeur € 235,- voor 5 jaar. Per mutatie wordt door de gemeente een bedrag van € 50,- in rekening gebracht. Voor TTO's die aantoonbaar de kosten niet in één keer kunnen betalen, kent de gemeente de mogelijkheid van een betalingsregeling. Klik hier voor de legesverordening van de gemeente.
Tot zover de kosten die de gemeente in rekening brengt. Om een TTO te worden maak je ook nog andere kosten: denk aan het inschrijven van de TTO bij de KvK, het aanpassen of ontwikkelen van een daklicht, het opstellen van overeenkomsten en protocollen en de chauffeurs die het HTx nog moeten halen.
Hoe een TTO op te richten ?
Mogelijk dat u al bij een taxiorganisatie of centrale bent aangesloten. Zo'n organisatie zal moeten nagaan of de al bestaande regels en afspraken overeenkomen met de regels van de gemeente. Maar bent u nog nergens bij aangesloten en wilt u straks wel op de opstapmarkt uw werk kunnen blijven doen, dan moet u of aansluiting bij een bestaande organisatie gaan zoeken of met een groep chauffeurs zelf een organisatie oprichten. Van belang is dat u een organisatie kiest of opricht waar u goed denkt in te kunnen samenwerken. Immers, de groep (TTO) krijgt één vergunning, je moet het dus met elkaar doen.
Vanuit STH zullen we de Haagse taxibranche nader gaan informeren over de inhoud van de nieuwe regels en zo nodig ondersteunen bij de oprichting van een TTO en aanvraag van een TTO vergunning. Ook de gemeente zal de branche nog nader informeren, aangezien zij de nieuwe spelregels hebben opgesteld. We hopen hierover binnenkort u naderte kunnen informeren.
Meer informatie is te vinden op de website van de Gemeente Den Haag over deze Taxiverordening (klik op de link).
De aanvraagformulieren voor TTO's en de groengele pas staan op internet:
http://www.denhaag.nl/home/bedrijven-en-instellingen/to/Taxibeleid-Den-Haag.htm