Aan de ene kant controleert de gemeente op naleving van de Haagse taxiverordening. Dat zijn BOA's. Bij overtreding van de regels leggen zij een boiete op.
Daarnaast is een team van Haagse taxichauffeurs actief, die op straat chauffeurs informeert, maar ook controleert op naleving van de HTx normen en waarden.
De leden van het Serviceteam zijn in het bezit van HTx, rijden voor verschillenden TTO's en worden door STH getraind in hun werk als lid van het Serviceteam.
Kijk ook eens onder STH/reglementen. Hier is het reglement terug te vinden over de samenstelling en werkzaamheden van het STH Serviceteam.
Een TTO mag inschrijfgeld of een maandelijkse bijdrage vragen. Welke bedragen dat zijn is aan de TTO zelf. Net zoals het besluit om een bepaalde bijdrage te vragen of juist niet.
Een TTO besluit zelf om een chauffeur wel of niet aan te nemen. Een TTO heeft geen aanname plicht. Het kan zijn dat een TTO naast de eisen die de gemeente stelt, zelf nog eigen huisregels of eisen als aanvulling gebruikt.
En dat dus vraagt aan chauffeurs die bij hem aangesloten willen worden.
Het kan zijn dat u zich in 2011 al eens heeft aangemeld bij STH. Mogelijk herinnert u zich dat niet meer.
Omdat het systeem bepaalde gegevens herkent (bijvoorbeeld het emailadres of BSN nummer) ziet u steeds foutmeldingen of een bericht dat bepaalde gegevens niet kloppen.
Probeer dan eens via de LOGIN optie rechtsboven op de site in te loggen.
Uw Gebruikersnaam is uw emailadres. Het wachtwoord weet u niet meer, druk dan op 'Wachtwoord vergeten ?'
U geeft dan nog een keer uw mailadres in.
U krijgt binnen enkele minuten een nieuw wachtwoord toegestuurd.
Controleer eerst (als u niks ontvangt) of het bericht niet in uw SPAM box terecht is gekomen !
Heeft u een bericht met een nieuw wachtwoord ontvangen, dan kunt u in het systeem inloggen.
U kunt dan uw gegevens beheren, bestellingen doen en proeftoetsen maken.
Lukt het toch niet om in te loggen of om u in te schrijven op de site: stuur dan een mail naar info@sthtx.nl, dan zoeken we gezamenlijk met u uit wat er mis gaat.
STH is via info@sthtx.nl bereikbaar. Er is geen telefoonnummer waar u naar toe kunt bellen.
Dat is bewust gedaan om alle vragen beter te kunnen stroomlijnen en deze ook snel en goed af te kunnen handelen.
Via de mail is dat het beste te realiseren. En als het n odig is, wordt er telefonisch contact met u gezocht.
Wel is STH bezig om wekelijks een chauffeursuurtje te gaan inplannen, zodat chauffeurs met vragen even langs kunnen komen om dat te bespreken.
Via de nieuwsberichten van STH komt daar binnenkort meer informatie over.
U bent vrij om zelf een opleider te kiezen, mits deze aan de STH vereisten voldoet.
Ga naar 'Cursussen en toetsen' op de site van STH en kijk onder de cursus LRH wat de eisen zijn.
Via de websites van Oranje Kruis of Nederlandse Reanimatie Raad kunt u een opleider zoekn.
STH heeft van de volgende opleiders gegevens ontvangen dat zij voldoen aan de eisen en de cursus LRH kunnen aanbieden:
De heer Co Bos van CL Bos Opleidingen
telefoon: 0610519742
e-mail: co@bos-bhv.nl
De heer Hakan Yazar van MEDIHY
telefoon: 0644476444
e-mail: yazar@xs4all.nl
De heer Edwin van Dop van DON rijschool
telefoon: (0174) 62 30 30
e-mail: edwin@donopleidingen.nl
De heer Hakki Er van 4ALL OPLEIDINGEN EN ADVIES
telefoon: 0628 773 919
e-mail: h.er@chello.nl
In principe wel. U moet eigenlijk eerst de mondelinge toets doen, daarna bent u vrij om zelf te bepalen of u eerst de schriftelijke toets gaat doen, of de cursus VWIG of cursus LRH.
Maar omdat 1 mei a.s. snel dichterbij komt heeft het bestuur van STH besloten, dat u geheel zelf mag bepalen wat u eerst doet en wat daarna.
Echter, als u het schriftelijk en de cursussen al heeft gedaan en pas daarna het mondelinge doet en daar niet voor slaagt (ook na een paar keer niet), dan is dat wel uw risico.
U kunt de HTx toetsen maximaal 4 keer doen. Dat is in totaal, dus voor zowel het mondelinge als het schriftelijke samen.
Voorbeeld: u heeft 3x de mondelinge toets gedaan en bent geslaagd. U kunt dan nog maar 1x de schriftelijke toets doen.
Slaagt u in 4x niet voor en de mondelinge en de schriftelijke toets, dan kunt u pas na een jaar weer opnieuw toetsen doen.
In Amsterdam en Rotterdam zijn al taxiverordeningen van kracht. Net als in de taxiverordening in Den Haag, is in deze verordeningen opgenomen dat een vervoerder maar bij één TTO aangesloten kan zijn. De gemeente Den Haag is van mening dat een vervoerder die al bij een TTO in Amsterdam of Rotterdam is aangesloten, dus niet bij een TTO in Den Haag aangesloten kan zijn.
Als u de mondelinge en schriftelijke toets heeft gedaan en de cursus VWIG en Levensreddend handelen, komt u in aanmerking voor het HTx certificaat.
Stuur dan een kopie van alle vier de deelcertificaten en een kopie van uw paspoort in naar: info@sthtx.nl
We controleren dan alles met het STH systeem en maken het HTX certificaat in orde.
Vervolgens nemen we contact met u op om u het HTx certificaat te overhandigen.
Ook krijgt u dan een kopie van de HTx reglementen mee en vragen we u de HTx verklaring te tekenen.
Middels die verklaring geeft u aan dat u zich zult houden aan het HTX reglement en vooral het Normen en waardenprotocol HTx.
Daarna zetten we u op de lijst met HTx chauffeurs op de site van STH.
Ja. De VOF is de formele vervoerder met landelijke taxivergunning (P-nummer). De vennoten moeten kiezen bij welke TTO ze willen aansluiten. Ze kunnen maar bij één TTO aangesloten zijn. Eén vennoot bij TTO A, de ander bij TTO B en de derde bij TTO C, bijvoorbeeld, kan niet. Of de VOF moet zich opslitsen in (bijvoorbeeld twee) verschillende organisaties (vervoerders) elk met een eigen landelijke taxivergunning. Na een splitsing kan het ene deel wel bij een andere TTO zijn aangesloten dan de ander.
U kunt bij de gemeente toch al een TTO vergunning aanvragen. Het is niet perse noodzakelijk dat de chauffeurs van een TTO bij de aanvraag allemaal al HTx hebben. De gemeente zal u bij de aanvraag ook nader informeren hoe u in een later stadium dan de chauffeurs moet doorgeven. Vanaf 1 mei 2014 moeten de chauffeurs die op de Haagse opstapmarkt taxivervoer willen aanbieden in ieder geval wel het HTx hebben gehaald.
Voor de aanvraag van een pollerpas kunt u terecht bij de gemeente Den Haag, bij de afdeling Duurzaamheid en Leefomgeving, telefoon: (070) 353 57 81 of (070) 353 57 82. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 16.00 uur. Een pollerpas kost € 15,84. De afhandeling van een pollerpas aanvraag duurt ongeveer 3 weken.
Het VCP gebied in het centrum van Den Haag blijft gewoon van kracht. Dat betekent dat buiten de venstertijden men een zogenaamde pollerpas nodig heeft om het gebied in te kunnen. Wil een taxichauffeur binnen het VCP gebied echter taxivervoer gaan verrichten (dat wil zeggen: op de (tijdelijke) standplaatsen gaan staan of klanten oppikken die een taxi aanhouden, dan moet de chauffeur voldoen aan de nieuwe taxiregels. De chauffeur moet zich aansluiten bij een TTO en krijgt dan via de TTO een groengele pas.
De gemeente controleert geregeld de prestaties van de TTO. Elk jaar laat de TTO zien wat de belangrijkste resultaten zijn van de eigen controles en eventuele klachten. Ook doet zij mystery guest onderzoeken. Als er geen bijzonderheden zijn kan de TTO verder. Zijn er zaken niet in orde dan kan er een nadere inspectie volgen en overlegt de gemeente met de organisatie over verbeteringen. Als dit niet tot betere resultaten leidt, kunnen er extra maatregelen komen. Uiteindelijk kan de gemeente de vergunning van de TTO intrekken.
Daarnaast heeft de gemeente een belangrijke taak in het toezicht op niet bij TTO’s aangesloten chauffeurs.
Chauffeurs die contractvervoer doen, of alleen besteld werk, hoeven niet aan de nieuwe taxiregels te voldoen. Zij kunnen nog wel in aanmerking komen voor een pollerpas, waarmee ze het gebied door kunnen en een reiziger die hen heeft gebeld ophalen of daar afzetten. Echter, het gaan staan op de standplaats of het oppikken van een reiziger is voor deze chauffeurs niet toegestaan. Doen zij dat toch, dan riskeren ze forse boetes van de gemeente.
Voor de herkenbaarheid moet elke taxi een daklicht hebben met daarop de naam van de organisatie en een uniek nummer. De gemeente geeft een reeks unieke voertuignummers uit aan elke TTO.
De eisen aan het daklicht zijn: De naam van de TTO moet aan de voorkant van het daklicht zichtbaar zijn. Het nummer moet aan de achterkant zichtbaar zijn. De naam en het nummer moeten op 20 meter afstand leesbaar zijn. Op het daklicht moet het Haags taxi logo (min 10 cm hoog) zijn aangebracht. Dat kan op de voor/achter- of zijkant. Het daklicht moet van interne verlichting voorzien zijn, dat brandt als er geen reiziger wordt vervoerd.
Belangrijk is ook dat het daklicht zich voldoende onderscheidt van andere TTO's. Dit kan door kleurstelling, vormgeving e.d.. De gemeente beoordeelt dit. Deze eisen worden gesteld om ervoor te zorgen dat de klant en de toezichthouders kunnen zien bij welke TTO de chauffeur is aangesloten. Het nummer is eveneens van belang om de chauffeur gemakkelijk terug te vinden (bv. bij verloren voorwerpen of klachten).
Vijf jaar.
Ja, de helft van het bedrag moet voor 1 mei 2014 betaald worden en de rest voor 1 december 2014.
Ja. Mocht de TTO zich niet houden aan de regels, of mochten chauffeurs van een TTO herhaaldelijk in de fout gaan, zonder dat de TTO hiertegen afdoende maatregelen neemt, dan kan de gemeente in het uiterste geval de TTO vergunning intrekken. Vaak zal hier een traject van gesprekken en lichtere sancties vanuit de gemeente aan vooraf zijn gegaan. U moet dan denken aan het verplicht opleggen van extra maatregelen of een verbeterplan. Ook moet de TTO jaarlijks een rapportage overleggen waarbij de gemeente toetst of nog wordt voldaan aan de gestelde eisen. Als dat niet of onvoldoende het geval is, zal de gemeente aanvullende maatregelen nemen, met als uiterst middel het intrekken van de TTO vergunning.
Een TTO vergunning kost € 5.390,- en is vijf jaar geldig.
Op voorhand is dat lastig te zeggen. Het zal ook afhangen hoeveel aanvragen er tegelijk binnenkomen. En of de aanvraag direct compleet en volledig is ingediend. U moet in ieder geval rekening houden met een aantal weken. Formeel moet de gemeente binnen 8 weken beslissen over de TTO aanvraag. Indien nodig, kan deze termijn met nog eens 8 weken worden verlengd. De gemeente adviseert TTO’s om in een vroeg stadium al het gesprek aan te gaan over de aanvraag.
Ja. Voldoet de TTO niet aan deze minimale omvangseis, dan krijgt de groep geen TTO vergunning.
Als u denkt te voldoen aan de gestelde eisen, vult het aanvraagformulier TTO in, dat de gemeente heeft opgesteld. Het formulier is via de site van de gemeente www.denhaag.nl/tto of www.sthtx.nl terug te vinden. Bij het formulier moeten een aantal bijlagen meegestuurd worden. Ook moet een (op ware grootte) daklicht ingeleverd worden ter beoordeling en goedkeuring. Bij de TTO aanvraag vraagt u gelijk voor uw chauffeurs de groengele passen aan. Ook de leges voor zowel de TTO vergunning als de groengele passen moeten betaald worden. Voor de legeskosten van de TTO-vergunning geldt dat de helt van het bedrag voor 1 mei 2014 betaald moet worden en de rest voor 1 december 2014. Pas na ontvangst van de betaling en het aanvraagformulier neemt de gemeente de aanvraag in behandeling.
Een TTO moet: een rechtspersoon zijn met een postadres en telefoonnummer; overeenkomsten met de aangesloten chauffeurs hebben; een sanctie, klachten, controle en normen/waardenprotocol; 30 chauffeurs en 15 voertuigen hebben.
Via de site van STH en de gemeente kunt u meer informatie vinden over de eisen waaraan een TTO moet voldoen: www.sthtx.nl / www.denhaag.nl/tto.
Ja, iedereen die aan de eisen van een TTO kan voldoen, kan een eigen TTO starten.
Via STH kunt u gratis, voor een aantal uur, ondersteuning krijgen voor het opzetten van een TTO en de aanvraag van een TTO vergunning.
Deze ondersteuning is alleen tot 1 mei a.s. beschikbaar.
De groengele pas geeft u toegang tot de vier standplaatsen die van pollers zijn voorzien en geeft u toestemming taxivervoer aan te bieden in het aangewezen gebied. Om het VCP gebied in te kunnen moet u gewoon jaarlijks een pollerpas aanvragen bij de gemeente.
Ja, als u van TTO wilt wisselen dan kan dat. U moet dan aantonen dat u bij een andere (goedgekeurde) TTO een overeenkomst heeft. De leges voor een overstap zijn 50 euro. U krijgt een nieuwe groengele pas.
Op dit moment zijn er nog geen formele TTO's. Immers, de gemeente heeft nog geen taxiorganisatie een TTO- vergunning gegeven. Een potentiële TTO kan al wel een vergunning aanvragen. Pas als deze vergunning is toegekend door de gemeente, is de potentiële TTO daadwerkelijk een TTO.
De groengele pas krijgt u via uw TTO. Het is geen formele vergunning vanuit de gemeente. Als de TTO besluit u te schorsen of uit te sluiten moet u de pas inleveren bij uw TTO. Bent u het niet eens met de opgelegde sanctie door de TTO, dan zult u zelf al dan niet gerechtelijke stappen tegen uw TTO moeten ondernemen. Het kan ook zijn dat uw TTO een beroepscommissie heeft die bij geschillen een uitspraak doet. Als de TTO de vergunning (tijdelijk) verliest, dan is dat een besluit van de gemeente, waar bezwaar en beroep tegen mogelijk is.
De zekerheid of een TTO ook wordt toegelaten is er pas als deze daadwerkelijk een TTO-vergunning heeft gekregen.
De gemeente houdt er toezicht op dat niet-aangesloten chauffeurs niet opereren op de opstapmarkt. TTO's controleren de eigen aangesloten chauffeurs. De TTO moet ingrijpen als er gedrag is dat niet voldoet aan de regels. Ook kan er voor de gemeente aanleiding zijn om in te grijpen (bijvoorbeeld omdat de TTO niets doet of omdat de situatie anders te gevaarlijk wordt).
Elke chauffeur mag nog steeds als zelfstandig ondernemer op de taximarkt rijden. Chauffeurs hoeven dus niet in loondienst bij een TTO. Het is wel verplicht een aansluiting te hebben bij een TTO als u op de standplaatsen wilt staan in het aangewezen gebied. Ook de vervoerder moet bij één TTO zijn aangesloten.
Nee, elke organisatie die aan de voorwaarden voldoet kan een TTO vergunning krijgen. Ook is er geen maximum gesteld aan het aantal groengele passen. De wet biedt geen mogelijkheden voor het stellen van een maximum aan het aantal vergunningen.
Deze chauffeurs mogen geen taxivervoer meer aanbieden in het aangewezen gebied. De gemeente houdt deze chauffeurs straks ook in de gaten. Rijden ze toch in het gebied en proberen ze klanten op te pikken, dan krijgen ze een hoge boete op basis van de Wet Economische Delicten opgelegd.
U moet zich bij een TTO aansluiten als u gebruik wilt maken van de standplaatsen in het gebied dat door de gemeente Den Haag als TTO gebied is aangewezen. Ook als u mensen wilt laten instappen in dat gebied, die u aanhouden op straat, moet u bij een TTO aangesloten zijn. U hoeft niet bij een TTO aangesloten te zijn, als u alleen werkt op de zogenoemde bel/bestelmarkt (ritten op afroep) of contractvervoer. Of als u taxivervoer aanbiedt buiten het aangewezen gebied.
Ja. Mocht u zich niet houden aan de regels die uw TTO hanteert, dan kan het zijn dat u (tijdelijk) geschorst of uitgesloten wordt. In dat geval moet u bij uw TTO de pas inleveren.
Dat hangt er van af. Als u niet in het bezit bent van het HTx certificaat of een andere door de gemeente als gelijkwaardig bevonden keurmerk, kan het zijn dat u inderdaad aanvullende cursussen en toetsen moet doen.
Om het HTx certificaat te krijgen moet u namelijk een mondeling stads/stratenkennis toets doen, een schriftelijke stad/stratenkennis toets en de cursussen veiligheid, weerbaarheid, integriteit en gastheerschap en levensreddend handelen gevolgd hebben. Voor meer informatie kunt u terecht op de site van STH (die het HTx certificaat afgeeft): www.sthtx.nl.
Mocht u van mening zijn dat u voor (gedeeltelijke) vrijstelling in aanmerking komt (bijvoorbeeld omdat u over een ander keurmerk: TX, RTx of het Utrechts kwaliteitslabel beschikt), neem ook dan contact op het STH.
De TTO die van de gemeente een vergunning heeft gekregen zorgt voor de aanvraag van de groengele pas voor de bij hen aangesloten chauffeurs. U kunt dat dus niet zelf aanvragen bij de gemeente.
Als u in het aangewezen gebied in Den Haag taxivervoer wilt aanbieden. U kunt pas een groengele pas krijgen als u bent aangesloten bij een goedgekeurde TTO. De TTO moet dus eerst een vergunning aanvragen. De TTO zorgt vervolgens dat u een groengele pas krijgt. Zij vragen dat voor u aan bij de gemeente. Houdt u daarom goed in de gaten of de TTO waar u aangesloten bent of waarbij u zich wilt aansluiten, een vergunning heeft. De TTO vergunning en het hebben van een groengele pas is verplicht vanaf 1 mei 2014. Heeft uw organisatie op die datum nog geen TTO vergunning, dan heeft u dus ook nog geen groengele pas en kunt in geen taxivervoer aanbieden in het door de gemeente aangewezen gebied.
€ 235,-. Een wijziging in de vergunning, bijvoorbeeld de overstap naar een andere TTO, kost € 50,-.
Als u niet van TTO verandert en er verandert voor u zelf ook niks, dan blijft uw groengele pas gewoon geldig.
Nee, dit kan niet. Elke vervoerder met een P-nummer kan zich maar bij één TTO aansluiten. Chauffeurs die voor deze vervoerder rijden, moeten zich dus aansluiten bij één TTO.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de opstapmarkt, de bel/bestelmarkt en het contractvervoer. De opstapmarkt is het vervoer dat plaatsvindt vanaf de standplaatsen en via het aanhouden van een taxi op straat. De belmarkt is de markt waarbij ritten op afroep worden besteld. In het contractvervoer wordt vervoer geregeld via contracten, denk aan leerlingenvervoer, zittend ziekenvervoer e.d. Den Haag en andere grote gemeenten hebben sinds oktober 2011 wettelijk de bevoegdheid gekregen om nieuwe regels te stellen voor eigen opstapmarkt.
De Haagse opstapmarkt valt in twee gedeelten uiteen. De opstapmarkt die valt binnen het aangewezen gebied. Daar zijn de nieuwe regels voor van toepassing. En de opstapmarkt buiten het aangewezen gebied (dat is stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg). Daar gelden de nieuwe regels niet.
Als taxichauffeur moet u in het bezit zijn van het HTx keurmerk of een naar het oordeel van de gemeente ander gelijkwaardig keurmerk. Verder moet u zijn aangesloten bij een organisatie die van de gemeente een TTO vergunning heeft gekregen. U komt via uw TTO in aanmerking voor de groengele pas.
De nieuwe regels gelden voor het door de gemeente aangewezen gebied. Het aangewezen gebied is in Den Haag het gehele gemeentelijk grondgebied, met uitzondering van stadsdeel Ypenburg-Leidschenveen. In het aangewezen gebied mag u dus alleen op standplaatsen komen of klanten oppikken die een taxi aanhouden, als u in het bezit bent van een groengele pas.
Alle taxi's die gebruik willen maken van de standplaatsen in het aangewezen gebied of in dat gebied een klant op straat willen oppikken, moeten in het bezit zijn van een groengele pas en aangesloten zijn bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). De regels gelden niet voor het contractvervoer of taxi's die rijden op afroep (belmarkt). Dit onderscheid is gemaakt in de wet Personenvervoer 2000.
Verder gelden de regels ook niet buiten het aangewezen gebied. Voor standplaatsen die buiten het gebied liggen of voor het oppikken van klanten buiten het gebied, veranderen de regels dus niet.
Het aangewezen gebied is in Den Haag het gehele gemeentelijk grondgebied, met uitzondering van stadsdeel Ypenburg-Leidschenveen.
Vanaf november 2013 is de nieuwe Taxiverordening Den Haag 2014 ingegaan. De taxibranche krijgt een termijn van een half jaar om aan alle regels te voldoen. Vanaf 1 mei 2014 moeten alle taxi's in Den Haag die in het aangewezen gebied taxivervoer willen aanbieden een groengele pas hebben en aangesloten zijn bij een TTO, die een TTO vergunning heeft van de gemeente.
De Haagse taximarkt functioneert op dit moment niet optimaal. Klanten krijgen nog steeds niet allemaal de juiste service. Omrijden, ritten weigeren en overlast komt te vaak voor. Om de problemen op de Haagse taximarkt structureel aan te pakken voert de gemeente nu een Taxiverordening in.
Aanmelden kan via deze website via het aanmeldformulier. Klik op de link op de Homepage / Aanmeldformulier en vul uw gegevens correct in. Als u reeds bent aangemeld kunt u inloggen als chauffeur en zich inschrijven voor cursussen, een proeftoets maken of zich aanmelden voor een toets. Inloggen kunt u via de knop "LOGIN" rechtsboven de website.
Het HTx is een Haags keurmerk waarmee kwaliteitstaxi’s zich op een positieve wijze kunnen onderscheiden binnen de taximarkt in de regio Den Haag. Als u zich ook op een positieve wijze wilt onderscheiden kunt u er voor kiezen HTx te halen.
Daarnaast is het vanaf 1 mei 2014 verplicht om als chauffeur HTx te hebben (of een gelijkwaardig keurmerk) als u in de Haagse opstapmarkt wilt werken.
Om (deel)certificaten te behalen voor het Haags Keurmerk HTx, schrijft u zich via de website in voor een cursus of toets. Voor aanmelding en betaling van deze cursussen is registratie via de website noodzakelijk.
Alles verloopt namelijk zoveel mogelijk via de website. Het even telefonisch bestellen van een cursus of toets is niet mogelijk. Stuur een mail naar info@sthtx.nl als u meer informatie wilt.
Het HTx is een Haags keurmerk waarmee kwaliteitstaxi’s zich op een positieve wijze kunnen onderscheiden binnen de taximarkt in de regio Den Haag.
Officieel wordt HTx het 'Haags kwaliteitskeurmerk HTx' genoemd.
HTx bestaat uit een aantal deelcertificaten:
Mondelinge toets stads/stratenkennis Den Haag
Schriftelijke toets stads/stratenkennis Den Haag
Cursus Veiligheid, weerbaarheid, integriteit en gastheerschap
Cursus Levensreddend handelen
Om het HTx certificaat te kunnen krijgen moet u dus twee cursussen gevolgd hebben, maar eerst de twee toetsen met goed gevolg afgelegd hebben. U kunt de schriftelijke toets overigens pas doen, als u de mondelinge toets met goed gevolg heeft afgelegd. Mocht u voor één van de toetsen niet meteen slagen, dan kunt u de toetsen altijd over doen. Met de 4 (deel)certificaten komt u in aanmerking voor het HTx-certificaat.
STH staat voor Stichting Taxibelang Haaglanden en is opgericht door de samenwerkende Haagse taxi-organisaties om de kwaliteit van het straatvervoer in de regio Den Haag te bevorderen. De stichting probeert dat te bereiken door het aanbieden van cursussen en het afnemen van toetsen. Als een chauffeur de cursussen en de toetsen met goed gevolg heeft afgelegd, krijgt hij (of zij) het HTx certificaat.
|